Lukuvalmentaja_002

Lukuvalmentajaa tapaamassa – katso vinkit erilaisille lukijoille

Mitä tekee lukuvalmentaja? Ketkä tarvitsevat lukuvalmennusta?

Helsingin Kallion kirjaston lukuvalmentajat kertoivat aiheesta Lukulampulle tässä haastattelussa jo vuonna 2014. Lokakuussa 2019 Helsinkin kirjastot laajensivat lukuvalmennuspalvelua kattamaan aikuisten kirjojen lisäksi myös lasten ja nuorten kirjat. Asiasta kertoi  Helsingin Sanomat

 

Mitä lukuvalmennus on?

 

Lukuvalmentajapalvelun tarkoituksena on auttaa asiakkaita löytämään itselleen sopivaa luettavaa. Käytännössä siis laadimme heille henkilökohtaisesti räätälöidyn lukuvinkkilistan. Asiakas voi saada vinkkilistan suoraan sähköpostiinsa, tai hän voi sopia lukuvalmentajansa kanssa tapaamisajan, jolloin lukuvalmentaja esittelee vinkkilistalle valitsemansa kirjat ja jolloin voidaan muutenkin keskustella kirjoista ja lukemisesta.

Asiana lukuvalmennus ei sinänsä ole kirjastossa mitään uutta. Kaunokirjallisuuteen liittyvä neuvonta on aina kuulunut yleisen kirjaston keskeisimpiin töihin. Erityistä lukuvalmennuksessa on mahdollisuus keskittyä yhden asiakkaan toiveisiin.

 

Keitä lukuvalmentajat ovat?

 

Lukuvalmentajat ovat kirjastoalan ammattilaisia, jotka lukuvalmennuksen lisäksi tekevät kaikenlaista muutakin. Vaikka asiakas on yhteydessä vain yhteen lukuvalmentajaan, teemme tätä työtä tiimissä ja hyödynnämme toistemme osaamista.

 

Kuinka paljon lukuvalmennuspalvelua käytetään?

 

 Lukuvalmentaja saa viikoittain yhteydenottoja. Ihan kaikki yhteydenotot eivät tietenkään johda lukuvalmennukseen.

 

Millainen on tyypillinen asiakas?

 

Monet lukuvalmentajan asiakkaista sanovat, että he lukevat mielellään, mutta eivät löydä tai ehdi etsiä kiinnostavaa kirjallisuutta. Meiltä toivotaan usein myös lukupaketteja täsmällisistä aiheista tai lajityypeistä. Parhaiten palvelumme ovat löytäneet 30-39-vuotiaat naiset.

 

Miten lukuvalmennus käytännössä etenee?

 

Alkuyhteydenoton jälkeen lähetämme asiakkaalle tarkentavia kysymyksiä, joiden avulla kartoitamme kirjatoiveita tarkemmin. Lukuvinkkilistan lähtökohtana ovat asiakkaan toiveet ja lukuhistoria. Kirjastotyössä olemme oppineet, että tyypillistä mies- tai naislukijaa ei ole, ja että 30- ja 50-vuotiaat voivat pitää samoista kirjoista. Asiakas kertoo omasta elämäntilanteestaan sen, mikä hänen mielestään on olennaista. Kyselemme asiakkaalta kirjoista joita he ovat aiemmin lukeneet, selvitämme mielikirjat ja inhokit. Usein on erityisen tärkeää saada tietää, millaisia kirjoja asiakas ei halua. Kysymme sitäkin, onko joitain aiheita, joista valmennettava on erityisen kiinnostunut. Samalla kun tarkennamme lukutoiveita, sovimme myös lukulistan toimittamisesta ja mahdollisesta tapaamisesta.

 

Pyysimme lukuvalmentajia vielä antamaan lukuvinkkejä muutamalle kuvitteelliselle asiakkaalle ja kertomaan, miten näitä tapauksia lähestyttäisiin.

 

Esimerkki 1: Yläkoululainen tyttö, joka haluaisi siirtyä nuortenkirjoista aikuisten kirjojen lukemiseen. Nuortenkirjat tuntuvat jo liian lapsellisilta, mutta monet aikuisten kirjat tylsiltä tai vaikeilta.

Lukuongelman purkamisen aloitan kyselemällä mausta tarkemmin. Kysyisin esimerkiksi, mitkä kirjat ovat olleet erityisen rakkaita. Innostaisiko tyttöä kokeilla erilaisia lajityyppejä, kuten scifiä tai fantasiaa? Miten uppoaisivat runot, näytelmät tai sarjakuvat?

Valituista kirjoista kirjoittaisin lyhyet kuvaukset sen mukaan, kuinka tyttö makuaan määrittelee. Jos siis hänelle tärkeää on esimerkiksi kieli, kuvailen lauseella tai kahdella kerronnan tyyliä. Yleensä sanon jotain myös tarinan tunnelmasta. Juonta ja teemojakin hahmotan, mutta vain muutamalla lauseella.

Mahdollisia lukusuosituksia:

  • John Irving: Kaikki isäni hotellit
  • Erlend Loe: Supernaiivi
  • Haruki Murakami: Sputnik-rakastettuni
  • Johanna Sinisalo: Ennen päivänlaskua ei voi
  • Donna Tartt: Jumalat juhlivat öisin

 

 

2. Kolmekymppinen mies, joka on lukenut uutisen, jonka mukaan miehet lukevat suurimmaksi osaksi miesten kirjoittamia kirjoja. On huomannut itsekin lukevansa melkein pelkästään mieskirjailijoita ja haluaisi nyt tutustua naiskirjailijoihin. Ei halua lukea hömppää eikä mitään liian feminististä.

Tältä asiakkaalta kysyisin muutaman esimerkin (mies)kirjailijoista, joista hän on erityisesti pitänyt ja kirjoista joita hän ei missään nimessä haluaisi lukea. Kysyisin myös, voiko lukulistalle poimia jännitystä tai fantasiaa, onko aikakaudella väliä ja haluaako asiakas tutustua kotimaisiin vai ulkomaisiin naiskirjailijoihin. Tässä tapauksessa kysyisin vielä, pitäisikö kirjojen sisällön painottua naisten elämään tai sukupuolirooleihin.

Mahdollisia lukusuosituksia:

  •  Karin Fossum : Rakas Poona
  • Marina Lewycka: Traktorien lyhyt historia ukrainaksi
  • Pauliina Rauhala: Taivaslaulu
  • Johanna Sinisalo: Enkelten verta

 

 

3. Keski-ikäinen nainen, joka lukee paljon ja monipuolisesti. Lukuvalmennus kiinnostaisi, mutta kannattaako valmennukseen tulla, jos tuntee löytäneensä kirjallisen makunsa?

Lukuvalmennus on tietysti suunnattu niille, jotka tarvitsevat apua kirjallisuuden valintaan. Ne, jotka löytävät kiinnostavaa ja monipuolista luettavaa itsekin, eivät välttämättä tarvitse lukuvalmentajan apua. Voisin kuvitella tällaisen henkilön kääntyvän lukuvalmentajan puoleen esimerkiksi silloin, kun hän haluaa tutustua johonkin kokonaan uuteen kirjallisuuden lajiin, jota kohtaan hän on aikaisemmin tuntenut ennakkoluuloja. Lukuvalmentajalle voisi olla käyttöä myös esimerkiksi, jos haluaa matkaa suunnitellessaan tutustua kohteeseensa ensin kirjallisuuden välityksellä.

 

4. Keski-ikäinen mies, joka lukee melko paljon – pääasiassa faktaa. Pitää erityisesti historiasta ja elämäkerroista. Haluaisi nyt tutustua paremmin myös kaunokirjallisuuteen, mutta realistiset romaanit eivät kiinnosta, koska haluaa lukea faktansa mieluummin tietokirjoista.

Ensimmäisenä kysymyksenä olisi, pitäisikö tarjottavien tarinoiden kuitenkin sijoittua historiaan. Lukisiko hän myös scifiä ja fantasiaa? Entä seikkailua ja jännitystä?

Mahdollisia lukusuosituksia:

  •  Umberto Eco: Prahan kalmisto
  • Risto Isomäki: Sarasvatin hiekkaa
  • Ian McEwan: Lauantai
  • Ilkka Remes: Pääkallokehrääjä
  • Carlos Ruis Zafon: Tuulen varjo

 

5. Eläkeläinen, joka ei ole lukenut moneen vuoteen aktiivisesti. Eläkkeellä olisi aikaa lukea, mutta mistä aloittaa, kun kirjastossakaan ei ole tullut käytyä aikoihin?

Alkaisin koota lukulistaa kyselemällä, mitä asiakas on joskus lukenut, ja mitkä kirjat ovat tehneet suuren vaikutuksen. Samalla vähän kartoittaisin muita mahdollisia toiveita. Jotkut haluavat aloittaa ohuista kirjoista, joillekin on tärkeää että kirja ei ahdista, kolmannelle on tärkeää että kirja kertoo yhden ihmisen tarinan. Haluaisin myös tietää, onko asiakkaalla kiinnostuksen kohteita, joihin kirjat voisivat liittyä.

Jos asiakas ei ole viime vuosina lukenut, voisin suositella uudehkoja kirjoja, joissa on hyvä tarina.

 Mahdollisia lukusuosituksia:

  •  Fredrik Backman: Mies, joka rakasti järjestystä
  • Kari Hotakainen: Ihmisen osa
  • Kjell Westö: Kangastus 38.

 

 

 

 

Vastaamiseen osallistuivat Anja Karppala, Raija Javanainen, Sini Turunen, Taru Päivärinta, Maria Kotila ja Heta Rytilä.

 

Lukuvalmentaja logo_

Ota yhteyttä lukuvalmentajaan:

 Lukuvalmennuspalvelun esittely ja yhteystiedot Helmet-kirjastojen sivuilla

 

Teksti: Liisa Pihlaja / Lukulamppu.fi, kuva: Severi Hirvi
Artikkelin teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä 1.0 -lisenssillä.

 

Oletko käyttänyt tai aiotko käyttää lukuvalmentajan palveluja? Millaisia kirjavinkkejä kaipaisit?

Artikkeli on julkaistu 9.5.2014. Sitä on päivitetty 15.10.2019: ingressiä on muokattu ja lukuvalmennuspalvelun yhteystiedot päivitetty.

2 comments

  1. Voin suositella lukuvalmentajan palvelua erittäin lämpimästi. Itse halusin tutustua kotimaiseen kirjallisuuteen, jota on julkaistu ennen 2000-lukua. Sain paljon hyviä vinkkejä ja ne kaksi suositeltua, jotka ehdin jo lukea, ovat sopineet ,kuin nenä päähän.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.