Lukulampun blogi

Lukulampun blogi: Hyvää kaupallisuutta, pahaa kaupallisuutta

Kirjailija ja toimittaja Karo Hämäläinen puntaroi Lukulampun arvioita Suomen Kuvalehden blogissaan. Kirjoituksessaan ”Maksettuja arvosteluja” hän miettii, voiko arvio olla uskottava, jos arvio on tehty tilaustyönä. Keskustelua heräsi myös Twitterissä.

Mainiota, että keskustelua on syntynyt. Lukulamppu on toiminut puolisen vuotta ja koko tämän ajan – ja jo paljon aikaisemminkin – olemme hakeneet aktiivisesti kirja-alan yhteistyökumppaneita. Tähän mennessä toteutettuja kampanjoita on ollut ilo tehdä. Aina, kun olemme julkaisseet artikkelin, joka on ollut osa laskutettavaa sisällöntuotantoa, olemme merkinneet artikkelin yläreunan kuvaan sanan ”mainos”. Lisäksi linkitämme artikkelin loppuun tiedon Lukulampun yritysyhteistyöstä. Kuluttajansuojahan edellyttää mainonnan tunnistettavuutta. Esimerkkejä voi katsoa vaikkapa Anu Holopaisen haastattelusta, Enni Mustosen kirjan arvonnasta, Jussi Adler-Olsenin videohaastattelusta ja Cristina De Stefanon kirjan arviosta.

 

Lisää myyntiä

Miksi sitten toimimme kaupallisesti? Siksi, että haluamme auttaa lukemisesta kiinnostuneita ihmisiä löytämään itselleen sopivaa luettavaa ja haluamme tarjota helpon kanavan ostaa kirjoja. Haluamme lisätä kirjamyyntiä Suomessa, jotta kirja-ala pääsisi yli viime vuosien kurimuksesta ja Suomessa olisi tulevaisuudessakin mahdollista julkaista laadukasta suomenkielistä kirjallisuutta.

Toimimme osakeyhtiöpohjaisesti, koska osakeyhtiö on kätevin tapa järjestää useamman tahon mukanaolo yrityksessä. Kuten osakeyhtiölain viidennessä pykälässä todetaan, osakeyhtiön tarkoituksena on tuottaa voittoa omistajilleen. 2010-luvun Suomessa kaupallisesti kannattavat ja voittoa tuottavat kirja-alan kasvuyritykset ovat harvassa, mutta tavoitteet kannattaa asettaa korkealle. Siksikin tuntuu hienolta tehdä Lukulamppua ja kokeilla uutta. Uskomme avoimuuteen ja meihin on helppo tutustua esittelysivullamme.

 

Lukijoille kirjoja ja kirjoille lukijoita

Miksi tällainen sitten hämmentää? Ehkä siksi, että kaupallisuus on vanhastaan koettu kulttuurin vastakohdaksi. Kirja-alaltakin löytyy paljon globaaleja kaupallisia tuotteita, joita ei aina voi pitää kovin syvällisinä.

Itse uskon, että kirja-ala tarvitsee oikeanlaista kaupallisuutta rutkasti lisää, jotta lukuharrastus ja kirjojen ostaminen saataisiin kasvamaan. Suomessa julkaistaan vuosittain tuhansia kirjoja, mutta vain pieni osa teoksista saa laajamittaista julkisuutta ja sitä kautta lukijoita. Jos taas kirjailija tai kustantamo ei saa kirjalle lukijoita tai kirjasta ei saa palautetta, ymmärrän pettymyksen hyvin. Useimmat kirjat on tarkoitettu toisten ihmisten luettavaksi. Haluamme tarjota kustantajille, kirjailijoille ja muille kirja-alan toimijoille mahdollisuuden saada verkkonäkyvyyttä kustannustehokkaasti. Toimimme mielellämme ulkoistettuna verkkosisällöntuotantoresurssina, koska vaikkapa pienissä kustantamoissa ei yleensä ole mahdollisuutta palkata kokopäiväistä verkkosisällöntuottajaa kirjojen markkinointiin.

Jo alkuvaiheessa linjasimme, että haluamme tehdä yleistä kirjasisältöä Lukulampun omana työnä, mutta yksittäiseen uutuuskirjaan paneutuvat jutut haluamme tehdä ensisijaisesti laskutettavana työnä. Sovimme ostajan kanssa artikkelin muodosta – siis vaikkapa haastattelusta tai arviosta – emme siitä, mitä artikkelissa lukee. Arvioiden osalta olemme toimineet niin, että arvion tekee ja siitä laskuttaa avustaja, ja hänellä on vapaat kädet arvion kirjoittamisessa. Ostaja ei ole nähnyt arviota tai saanut siitä lisätietoa ennen arvion julkaisemista.

Tällä hetkellä sisältömarkkinoinnin piiriin kuuluvia mainokseksi merkittyjä artikkeleita on noin 15 artikkelin verran, näistä arvioita on kolme. Muita artikkeleita on tähän mennessä kertynyt noin 170 kappaletta. ”Tavallisia” eli ei-maksettuja arvioita meillä ei selvyyden vuoksi ole lainkaan. Tavoitteenamme on, että laskutettavana tehtävän sisällön osuus kasvaa.

 

Miten sisältöä arvioidaan?

Käydyn keskustelun perusteella meidän kannattaa Lukulampussa miettiä, tarvitaanko Mainos-merkinnän lisäksi jotain muita keinoja, että lukija tunnistaa ja erottaa laskutettavan sisällön itse tuottamastamme sisällöstä. Täytyisikö mainosbannereita vaikkapa lisätä myös tekstin keskelle? Entäs sana ”arvio” – jos sen käyttö koetaan vääräksi, entäpä jos kutsuisimme kirjasta kertovia ja kirjaa puntaroivia tekstejä jollakin toisella sanalla? Kirjaesittely? Arvionkaltainen tuote? Kirja-artikkeli?

Lisäksi haluan täsmentää, että ei Lukulampun omin voiminkaan tuotettua sisältöä voi pitää epäkaupallisena, koska lähes jokaiseen juttuumme linkitämme artikkelissa mainittujen kirjojen tuotesivun Lukulampun kaupassa tai kumppanimme Elisa Kirjan kaupassa. Usein linkitämme myös kirjaston tietokantaan, sillä tuomme esiin myös vanhoja kirjoja, joita ei enää ole myynnissä. Haluamme innostaa kävijää lukemaan, joten kirjoitamme myös kirjastoalan kuulumisista ja monista muista aiheista.

Me luotamme siihen, että lukija osaa katsoa, kuka tekstiä tuottaa. Näinhän toimin itsekin: jos etsin netistä vaikkapa ruokareseptiä, saatan päätyä ruokatuottajan tai -myyjän sivulle, ruokablogiin tai sanoma- tai aikakauslehden sivulle. Hyvältä verkkosivulta löytyy jonkinlainen esittelysivu, josta voi tutustua sivuston toimintaperiaatteisiin ja puntaroida sisältöä sitä vasten.

 

Vaihtoehtoisia toimintamalleja

Toinen tapa voisi olla, että ryhtyisimme julkaisemaan arvioita yksittäisinä maksullisina juttuina, joita tilaajat voisivat hankkia verkkokaupasta. Tällaisella mallilla arvion kirjoittamisen voisi rahoittaa tilausmaksuilla. Hitaan journalismin palvelu Long Play julkaisee artikkeleita tällaisella periaatteella. Long Playtä voikin pitää  Suomen menestyneimpänä maksullisen verkkosisällön tuottajana.

Long Playssa ei ole julkaistu kirja-arvioita, mutta henkilökohtaisesti voin suositella ostamaan ja lukemaan Long Playn jutun Dan Brownin uusimman Infernokirjan ympärillä pyörivästä sirkuksesta.  Siinäpä vasta onkin kaupallinen ja globaali salaliitto!

 

Ei-maksettuja arvioita ja epäkaupallista luettavaa

Vieläkö kaupallisuus ahdistaa? Ei hätää! Vaikka kirjallisuuskritiikin saama tila on lehdissä kaventunut, julkaistaan Suomessa onneksi edelleen paljon tasokkaita ei-maksettuja arvosteluja. Parnasso on Suomen kirjallisuuslehtien klassikko, jossa julkaistaan punnittuja kirja-arvioita. Parnassoa kustantaa Otava-konsernin omistama Otavamedia ja sen vastaavana tuottajana toimii Karo Hämäläinen.

Kiiltomato taas on kirjallisuuskritiikin verkkolehti. Kirjoitin Lukulamppuun toukokuussa Kiiltomatoakin kustantavasta Lukukeskuksesta jutun. Kiiltomadon tukijoihin voi tutustua täällä, mukana ovat muun muassa Opetusministeriö ja Werner Söderström Osakeyhtiön kirjallisuussäätiö.

Jos taas kaipaa täysin epäkaupallista luettavaa, löytyy netistä ratkaisu siihenkin. Project Gutenbergiin on digitoitu vapaaehtoistyönä suomenkielistä kirjallisuutta, jonka tekijänoikeudet ovat rauenneet. Listalta löytyy muun muassa Juhani Ahoa, Santeri Alkiota ja Minna Canthia. Kirjat voi ladata ilmaiseksi omalle koneelle, puhelimeen tai lukulaitteeseen, jolloin rahaa menee vain nettiyhteyteen ja laitekuluihin – ja mikäli nämä on jo hankittu, ei niitäkään tarvitse erikseen ostaa. Esittelimme Project Gutenbergin Lukulampun e-kirjojen hankkimista käsittelevässä artikkelissa.

 

Salla / Lukulamppu.fi
salla(at)lukulamppu.fi

 

***

Lukulampun blogi

Lukulampun blogissa kirjoittavat toimituksen jäsenet sekä Lukulampun avustajat. Kerromme juttujen teosta, jaamme Lukulampun kuulumisia, pohdimme kirjakokemuksia ja lukemiseen liittyviä asioita, fiilistelemme… Myös lukijoiden kirjakokemukset ja -kysymykset sekä kaikenlaiset lukemiseen liittyvät kirjoitukset ovat tervetulleita. Ota yhteyttä: toimitus(at)lukulamppu.fi

Lukulampun blogin kirjoitukset löytävät Lukulampun etusivun Kirjablogit-välilehdeltä sekä täältä.

4 comments

  1. Lukija

    Nyt on kyllä tunnustettava, että en ole huomannut mainos-tekstiä kuvien kyljestä tai scrollanut yhtään arvosteluanne loppuun asti ja huomannut yritysyhteistyölinkkiä (joka on jätetty viimeiseksi). Hyvä että asiasta puhutaan nyt, mutta kyllä mainoksen tunnistettavuudessa olisi parannettavaa.

    ”Lue lisää Lukulampun yritysyhteistyöstä” ei kerro mitään. ”Mainos” voi myös viitata ihan mihin vain. Saatan olla naiivi, mutta satunnaislukijan mieleen ei ole missään vaiheessa tullut, että saisitte kirjoittamisesta rahaa.

    Miten olisi ihan vanha tylsä disclaimer-tyyppinen teksti heti arvostelun alkuun, jossa on kerrottu selvästi, että kustantamo on maksanut arvostelusta? Asian piilottaminen yritysyhteistyö-tyyppisten termien taa ei anna parasta mahdollista kuvaa.

    • Lukulamppu
      Author

      Hei!

      Kiitos palautteestasi, se on meille arvokasta! Pahoittelen, että mainos-merkintä ei ole avannut asiaa riittävästi.

      Olemme miettineet juuri tuollaista merkinnän tekemistä tekstin alkuun: esimerkiksi värikäs laatikko, jossa lukee vaikkapa ”Sponsoroitua sisältöä” tai ”Mainos” tai jokin muu vastaava ilmaisu. Myös tuo ehdottamasi ”XX on maksanut tästä artikkelista” on mahdollinen. Ja lisäksi vielä loppuun ennen tuota yhteistyölinkkiä jotain tällaista: ”Artikkeli on osa Lukulampun ja XX:n markkinointikampanjaa”.

      Kilpailu- ja kuluttajavirasto neuvoo ohjeessaan käyttämään sanaa ”Mainos”, siksi se on ollut käytössä ja varmaan täytyy jatkossakin olla ohjeen mukaisesti.

      Näin asia kerrottaisiin sekä sivun ylälaidan artikkelikuvassa, artikkelin tekstin alussa ja artikkelin lopussa. Kuulostaisiko tällainen selkeältä?

      Tavoite on päästä tähän viimeistään marraskuun alussa, kunhan viilaamme nämä merkintätavat vielä toimituksen voimin selkeiksi.

      Salla / Lukulamppu

      • 9-7-12cristi spune: Cand dau play la un film pe vlc sau bsplayer mi se vede negru tot.. pe youtube si pe altele merge dar cand dau la un film numai negru .. ma poate ajuta cineva ? -12V-a ajutat acest raspuns?

      • I havenít checked in here for Buy RosettaStone Korean Level 1, 2 & 3 Set a while since I thought it was getting boring, but the Buy RosettaStone Korean Level 1, 2 & 3 Set last few posts are good quality so I guess Iíll add you Buy RosettaStone Korean Level 1, 2 & 3 Set back to my everyday bloglist. You deserve it my friend

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.