kirjansitojatar1

Kirjakoruja ja aarteiden pelastamista: Kirjansitojattaren työhuoneella

Töölöläisestä kellarista löytyy ihmeellinen maailma: pensseleitä, vanhoja silitysrautoja, kultapaperia ja nahan tuoksua – ja ennen kaikkea kirjoja! Täällä Kirjansitojatar Mari Vehkaluoto korjaa kirjoja, tekee uusia ja luo kirjataidetta. – Samalla kuuntelen usein äänikirjoja, hän kertoo.

 

kirjansitojatar2

 

Opus-riipuksia.

 

Kuten hyvät tarinat usein, Mari Vehkaluodonkin matka kirjansitojaksi alkaa sattumasta. Hän lähti alun perin ystävänsä seuraksi Vammalan Vanhan kirjallisuuden päiville, törmäsi siellä entiseen kirjansidonta-alan opiskelijaan ja kiinnostui aiheesta lopulta niin, että sai itsekin sinnikkäällä perään soittelulla lopulta ylimääräisen opiskelupaikan Vammalasta, Tyrvään ammattioppilaitoksesta. Nyt Vehkaluodolla on sekä artesaanilinjan että ammattitutkinnon verran pätevyyttä kirjansidonnasta. Hän alkoi tehdä tilaustöitä jo kouluaikana, ja on nyt toiminut jo useita vuosia yrittäjänä osuuskunta Opalixin kautta.

– Alalle päätymiseni oli onnenkantamoinen, tyytyväisen oloinen kirjanteon ammattilainen kiteyttää.

Hän kehuu työtään hyvin vaihtelevaksi.

– Teen paljon kirjankorjaustöitä etupäässä yksityisille asiakkaille, hän kertoo. – Moni haluaa korjauttaa lapsuutensa kirjoja, isovanhemmilta saatuja lahjakirjoja tai esimerkiksi sellaisia teoksia, jotka haluaa säästää edelleen omille lapsilleen. Monesti korjattavat kirjat ovat rakkaita, eivät niinkään arvokkaita. Toki myös nk. käyttökirjoja korjautetaan.

Kirjan korjaaminen muistuttaa joskus salapoliisityötä.

– Kirjoja on tehty hyvin monenlaisilla rakenteilla. Joudun usein todella miettimään, miten korjaan kirjan parhaalla tavalla. Usein pohdin vaikeampien töiden ratkaisuja samalla kun jatkan helpompia töitä. Siitä syntyy hyvä tasapaino.

 

kirjansitojatar

Kuva Kirjansitojattaren Facebook-sivulta, jossa on kerrottu jättikirjasta.

Kirjakoruista jättikirjaan

 

Monet muinaisetkin kirjansidonnan menetelmät ovat Mari Vehkaluodolle tuttuja hänen oman kirjatuotemallistonsa kautta.

– Hyödynnän esimerkiksi keskiaikaisia sekä koptilaisia, eli lähes 2000 vuotta sitten Egyptissä syntyneitä, sidosmalleja. Koptisidos on ensimmäinen koodeksi eli ensimmäinen tunnettu menetelmä, jolla saadaan ’kirjamainen’ esine, eli kokonaisuus, jossa on ompelein kiinnitetyt sivut ja kansi, joka on myös kiinnitetty ompelemalla. Lisäksi koodeksin sivut ovat taitettuja.

Vehkaluodon omassa mallistossa on nahkakantisten kirjojen lisäksi muun muassa kirjakoruja.

– Esittelin Opus-riipuksia syksyllä 2013 Helsingin kirjamessuilla ja myynti ylitti odotukseni, Vehkaluoto kertoo. – Olen suunnitellut Opuksen niin, että sen rakenne sopii yhteen muiden oman mallistoni tuotteiden kanssa. Opuksessakin on keskiaikainen pitkäpistosidos.

Omaa Opustaan, ensikappaletta, Vehkaluoto kantaa kaulassaan.

– Minulle on tärkeää, että tämäkin kirja aukeaa kunnolla ja että siihen voi tehdä pieniä merkintöjä. Minun korussani on esimerkiksi ystäväni nelivuotiaan lapsen piirustuksia sekä ystävieni viestejä, se on kuin mukana kiertävä vieraskirja.

Vehkaluoto tekee myös monenlaisia tilaustöitä, muitakin kuin kirjankorjauksia. Suurin ja erikoisimpiin kuuluva tilaustyö on  60 x 60 senttimetrin kokoinen kirja.

– Tein sen suoraan laatikkoon, jossa sitä voitiin kuljettaa, Vehkaluoto nauraa.

Muita töitä ovat olleet muun muassa monenlaiset albumit ja nahkaiset rasiat. Kirjansitojattaren Facebook-sivulta löytyy kuva kultakantisesta kirjasta, joka tilattiin eläkelahjaksi pidetylle työntekijälle; kollegat kirjoittivat kukin kirjaan omia muistojaan eläkkeelle lähtijästä. Kerran taas asiakas oli ompelija, jolla oli kirjaansa varten kaavat.

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kilpailutyö, jossa värimaailma mukailee tarinaa.

 

Tarina on tunnettava

 

Jos varsinaisilta töiltä jää aikaa, Vehkaluoto osallistuu näyttelyihin ja kirjansidontakilpailuihin. Hän näyttää Virosta tulleen sivunipun eli blokin, jolle pitäisi suunnitella kannet.

– Virossa kirjansidonnalla on pitkät perinteet. Kaikille kilpailun osanottajille lähetetään sama kirjan aihio, jonka pohjalta työtä aletaan suunnitella.

Toisinaan kilpailutöiden lähtökohtana on oikea, julkaistavaksi tarkoitettu teksti. Vehkaluoto on osallistunut esimerkiksi kilpailuihin, joissa on etsitty uutta kirjallista asua murhanmysteereille.

– Minulle on tärkeää tutustua teokseen. Korjattavissa kirjoissa en tosin tutustu sisältöön kuin pinnallisesti, koska peruskorjauksessa kirjan ulkomuoto säilyy pitkälti samana. Enemmänkin tilaustöissä luen esipuheen, selailen kirjaa, tutustun kuviin, saatan hakea netistä lisätietoa. Työn laajuus vaikuttaa tutustumisen määrään. Jos on sovittu, että siinä on vain peruskannet ja värikin on etukäteen päätetty,  niin sitten en välttämättä tutustu niinkään ellei teos ole kiinnostava. Vaikka olen kyllä joskus lukenut kirjat ihan kokonaankin, Vehkaluoto kertoo. – Kilpailuteosten kohdalla luen koko kirjan, jotta voin osallistua. ”Punasivuisen” kirjan tapauksessa tarina on heijastunut tulkinnassani kirjan sisäsivuillekin. Väri ilmentää sen kulkua ja tunnelmaa.

Näyttelyistä Mari Vehkaluotoa kiinnostavat erityisesti miniatyyrikirjojen näyttelyt.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

Kirjansidonta on sekä luovaa että pikkutarkkaa työtä, jossa esimerkiksi sivupaperin kuitusuunta vaikuttaa lopputulokseen. Kirjansidonnan ammattilainen sanoo, että häntä kiehtoo tässä työssä koko kirjanteon prosessi.
– Prosessi inspiroi minua. Kirjan tekemisessä tai korjaamisessa yhdistyvät ajattelu ja tekeminen. Työtä aloittaessani tiedän harvoin suoraan, millaisia työmenetelmiä tarvitaan tai millainen kirjasta täsmälleen tulee.

 

kirjansitojatar12

Tutustu Kirjansitojattareen

 

Kirjansitojattaren kotisivut, joilta saa tietoa myös työhuoneen tapahtumista sekä Mari Vehkaluodon tänä kesänä ja ensi syksynä pitämistä kursseista 

Kirjansitojattaren Facebook-sivulla on runsaasti kuvia

Tuotteita on myynnissä Kirjansitojattaren työhuoneella sekä Alnilamilla

 

Teksti ja kuvat, poislukien jättikirjakuva: Jenni Saarilahti / Lukulamppu.fi, jättikirjankuva Mari Vehkaluodon arkistoista

Artikkeli ja kuvat (poislukien jättikirjakuva) on lisensoitu Creative Commons Nimeä 1.0 -lisenssillä.

 

Oletko korjauttanut vanhoja kirjoja?

 

1 comment

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.