Jussi Adler-Olsen Crimetime Gotlannissa kuva Taika Dahlbom

Jussi Adler-Olsen: Lukija on kanssakirjailijani

Tanskalainen jännityskirjailija Jussi Adler-Olsen on viskimiehiä. Merkillä ei ole niin väliä, mutta yksi jääpala pitää olla. Kirjailija nautiskelee viskiään melkein kuin rytmittääkseen ajatustensa juoksua. Puhumme Tapaus 64:stä, Osasto Q -sarjan neljännestä osasta, joka on kirjailijalle erityisen tärkeä.

 

sisaltoalue_mainospalkki

 

– Kirjoitin Tapaus 64:n isälleni, joka oli psykiatri. Hän joutui työskentelemään Sprogøn tapaisissa paikoissa nuorena lääkärinä. Hän vihasi sitä yhteiskunnallista kaksinaamaisuutta, lääkärien ja tuomarien mielivaltaa, jonka takia niin monet naiset joutuivat kärsimään, Jussi Adler-Olsen paljastaa.

Adler-Olsenin lapsuudessa Tanskassa oli tapana, että mielisairaaloiden ja muiden hoitolaitosten henkilökunta asui sairaala-alueella ja lapset juoksentelivat sairaaloiden pihoilla, puistoissa ja käytävillä. Niinpä hän tutustui yhteiskunnan tavallisten ihmisten ympyröistä poissulkemiin ihmisiin jo pienenä.

Lapsuudenkokemukset vaikuttavat Adler-Olsenin teoksissa. Erityisesti Tapaus 64 nousee hänen elämänkokemuksistaan, sillä kevytkenkäisiksi tuomittujen naisten kurituslaitokset ja niissä suoritettu systemaattinen väkivalta ovat edelleen Tanskassa vaiettu aihe.

– Minua ei päästetty nykyään suljettuna olevalle Sprogøn saarelle tekemään tutkimusta teosta varten. Jouduin soittamaan paikalliselle medialle ja tarjoamaan juttuaihetta. Toimittajana saareen tutustuminen onnistui, hän päivittelee.

 

Jussi Adler-Olsen Tapaus 64

 

Yksinäisyys on yhteiskunnallinen ongelma

 

Jussi Adler-Olsen valitsee kirjojensa teemat useimmiten aiheista, jotka suututtavat häntä. Hänet saa vihaiseksi erityisesti Tanskan nykytila, erityisesti politiikka. Tanskaa hän rakastaa, mutta ei sitä välinpitämättömyyden ja itsekeskeisyyden ilmapiiriä, joka on luotu poliittisin päätöksin.

Kirjoittaminen on hänelle tapa vaikuttaa. Tapaus 64:ssä hän tuo esille yksinäisyyden, joka on yksi yhteiskunnan ongelmista myös Tanskassa.

– Yksinäisyys toimii erittäin hyvin liberaalissa, kapitalistisessa yhteiskunnassa. Se passivoittaa ihmiset käpertymään sisäänpäin. Heidän suhteensa toisiin ihmisiin vääristyy, empatia häviää, ja unohtuu, kuinka hyvältä tuntuu auttaa toisia, kirjailija lataa.

Osasto Q:n tutkijoista erityisesti Assad on aina sooloillut. Assad on tyypillinen selviytyjä, joka laskeutuu jaloilleen tilanteessa kuin tilanteessa. Kirjailijan kannalta tällainen hahmo ongelmallinen, sillä se ei kehity. Elämässä selviytymiseen keskittyminen tarkoittaa useimmiten yksinäisyyttä, sillä pelkkä selviytyminen ei ole täyttä elämää.

Yksinäisyyden lisäksi teoksessa käsitellään toista Adler-Olsenin vihaamaa yhteiskunnallista vitsausta, psykopaattisia johtajia.

– He voivat olla tuttavapiirinsä mukavimpia ihmisiä, ja yleensä lähipiirille tuleekin yllätyksenä, että kaikki eivät ole samaa mieltä. Usein psykopaattinen johtaja on sosiaalisesti taitava ja älykäs ja pystyy asettamaan toiset ihmiset sellaiseen asemaan, jossa heidän hänen mielestään tulisi olla. Jos tällainen henkilö tekee virheen, hän onnistuu yleensä luikertelemaan vastuusta, hän hahmottelee.

Psykopaattiset johtajat ovat mestarimanipuloijia. Kirjailijankin täytyy jossain määrin ohjailla lukijaa, mutta Adler-Olsenin mukaan manipulointi ei toimi kuin tietyissä tapauksissa.

Yksi tunnettu tapa on jättää jotain kertomatta ja antaa lukijan itse täyttää aukot. Se on jossain määrin pakollistakin, sillä yksityiskohtien runsaudella täytetyt teokset ovat tuskastuttavankin hidastempoisia. Myös väärinkäsitykset, näennäiset ristiriidat ja huumorilla siloittaminen voivat ohjata lukijaa tekemään paikkansapitämättömiä päätelmiä.

Olennaista kuitenkin on, että dekkarin tai muun teoksen lukija on suostunut kirjailijan uhriksi siinä, missä tosielämässä suostumusta ei yleensä haeta tai anneta.

– Kirjailijana haluan tehdä lukijasta mieluiten kanssakirjailijani. Se tarkoittaa, etten ohjaile lukijaa liikaa, tyrkytä mielipiteitäni tai tarjoa valmista tuomiota. Jokaisesta hahmosta ja tarinasta löytyy mustaa, valkoista ja harmaan sävyjä, kertoo Adler-Olsen.

 

Kuva: Crimetime Gotland, www.gotland.com

Kuva: Crimetime Gotland, www.gotland.com

 

Kirjailija onnistuu yksin ja yhdessä

 

Pitkän kirjasarjan kirjoittaminen tarkoittaa, että kirjailijan täytyy osata pitää salaisuuksia vuosikausia. Jussi Adler-Olsen paljastaa salaisuutensa ensimmäiseksi vaimolleen, jonka kanssa hän pallottelee ideoita ja maistelee mahdollisuuksia. Tässä mielessä itse kirjailijuus on yksinäistä puuhaa.

– Kun kirjoitan, paikalla on vain minä ja tekeillä oleva teos. Suljen kaiken muun pois.

Adler-Olsen toimi kustannustoimittajana ennen omaa kirjailijan uraansa. Hän ei siitä huolimatta halunnut ruveta julkaisemaan teoksiaan itse. Se olisi ollut liian työlästä, mahdotontakin. Adler-Olsenilla on tällä hetkellä välillisesti töissä ympäri maailmaa useita satoja ihmisiä 42 eri maassa.

Tästä hän tuntee ylpeyttä. Sadat ihmiset pystyvät nostamaan palkkaa, koska eräs Jussi kirjoittaa jännäreitä jossain Tanskassa! Adler-Olsen pitääkin parhaimpana saavutuksenaan, että on onnistunut houkuttelemaan ympärilleen niin paljon päteviä ihmisiä.

– He kaikki haluavat tehdä töitä minun hyväkseni, tukea minun taiteellista työtäni. Miten sellaiseen voi suhtautua muuten kuin kiitollisuudella?

 

Teksti ja ylempi kuva kirjailijasta: Taika Dahlbom / Lukulamppu.fi, kirjan kansikuva: Gummerus, maisemakuva ja alempi kuva kirjailijasta: Crimetime Gotland / www.gotland.com ja Crimetime Gotland / Bjarke Johansen

 

Seuraa Crimetime Gotland -dekkarifestivaaleja Lukulampussa

 

Tutustu tapahtumaan  ja katso uusimmat artikkelit koostesivulta.

 

Kuva: Crimetime Gotland, Bjarke Johansen.

Kuva: Crimetime Gotland, Bjarke Johansen.

 

Tutustu kirjailijaan

 

 

Katso Lukulampussa aiemmin ilmestynyt Jussi-Adler Olsenin videohaastelu, jossa hän kertoo Osasto Q -sarjastaan. Täältä löydät Adler-Olsenin muut videohaastattelut ja artikkelin hänestä.

Tutustu Tapaus 64 -teokseen (Gummerus 2015, suom. Katriina Huttunen) Lukulampun kaupassa ja Elisa Kirjassa.

 

sisaltoalue_mainospalkki

Artikkeli on julkaistu osana Lukulampun ja Gummeruksen Crimetime Gotlanti -tapahtumaan liittyvää sisältömarkkinointikampanjaa. Lue lisää Lukulampun yritysyhteistyöstä.

sisaltoalue_mainospalkki

 

 

Oletko lukenut Jussi Adler-Olsenin teoksia? Mikä on suosikkisi?

1 comment

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.